Friday, February 19, 2010

Kembara Part 2: Valentine VS Muzakarah

Allah itu memang best percaturanNYA.. di saat ada sesetengah manusia yang terlalu mengagungkan budaya barat menyambut Hari Valentine, di saat itu juga Allah telah menyediakan platform bagi mereka yang ingin menyelamatkan diri mereka dan terus berpegang teguh pada talinya untuk berkumpul dan berbincang mengenai halatuju gerakan dakwah di Malaysia khususnya..

Aku pun malas nak cerita pasal Hari Valentine ni sebab dia pun bukan budaya kita, maka tak perlulah kot rasa-rasanya nak cerita.. Ala, lagipun semua orang tahu pun tentang bahaya, mengapa x perlu sambut, cuma mungkin yang buat jugak tu buat-buat tak tahu.. Biarkan mereka, sampai satu masa nanti bila ALLAH yang membiarkan mereka, baru mereka tahu apa bahana yang bakal menimpa mereka.

"Dan Kami akan memberi taufiq kepada jalan yang mudah. Oleh sebab itu berikanlah peringatan karena peringatan itu bermanfaat. Orang yang takut (kepada Allah) akan mendapat pelajaran. Orang-orang yang celaka (kafir) akan menjauhinya. (Yaitu) orang yang akan memasuki api yang besar (neraka). Sedang dia tidak mati dan tidak pula hidup. Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan beriman)" Surah Al-A'la ayat 8-14

So, kita bincang pasal MIN 2010 lg best.

MIN atau nama panjangnya Muzakarah IPT Nasional merupakan program tahunan yang dianjurkan KNL bagi membolehkan mereka merangka gerak kerja DAKWAH diperingkat NASIONAL supaya gerakan lebih tersusun dan rapi. Di sini lah peluang kita untuk menyampai dan berbincang dengan KNL mengenai permasalahan di IPT untuk diselesaikan bersama di samping peluang untuk menyampaikan pandangan, cadangan or nak balun skit KNL ke sebelum IPT yang dibalun, he3. Slot bersama Presiden JIM juga merupakan satu titik tolak yang menarik tentang perubahan yang bakal berlaku.
What I can promise you, "This year will be DIFFERENT".. yearghh..

Sekolah Menengah Agama Tengku Ampuan Jamaah, Shah Alam menjadi saksi tempat berkumpulnya barisan hamba yang ingin mencari kerdhaanNYA dari seluruh Malaysia. Program berlangsung selama dua hari..

Malu rasanya melihat semangat yang ditunjukkan mereka dalam usaha untuk menegakkan agama yang dicintai sedangkan diri ini kadang semangat, kadang tidak. hu3..

Tapi tidak cukup hanya dengan malu sahaja, aku sedar yang aku perlu bangkit dan berhenti pandang kebelakang (sejarah hitam) jika yang belakang itu hanya akan membantutkan aku untuk terus kehadapan. Ayuh, mari kita gemblengkan tenaga yang ada kerana kelak kita akan di tanya kemana tenaga kita disalurkan kerana tenaga tidak boleh dimusnahkan, ia hanya boleh ditukarkan kepada bentuk yang lain. Jika tenaga ini boleh dimusnahkan, pastinya dapat kita sembunyikan dari Allah segala tenaga yang telah kita bazirkan. Tapi hakikatnya tidak semudah itu kehidupan ini.
Maka ayuh kita mara ke hadapan dengan langkah yang tersusun.. gogogo..

No comments: