Thursday, February 18, 2010

Kembara Part 1: Nikah Connecting People.

"afiq, nanti jemput tau datang kenduri aku" atikha n nazri menjemput... "Orait, aku datang nye" jawab aku.. Atikha merupakan kawan sekolah rendahku dan nazri merupakan kawan sekolah menengahku.

Sekali nak dijadikan cerita ada pulak program yang memerlukan keberadaan ku pada 14 febuari tu. macam mana nak buat ni, dah janji da ni nak pergi. Bila pulang ke rumah 13 Febuari tu, buka la balik kad kenduri, "Eh, malam ni ada kenduri jugak, pergi malam ni jela".. Alhamdulillah Allah bukakkan jalan supaya aku tidak belajar memungkiri janji.

Orang jawa ni biasanya diorang buat kenduri 2 hari kalau anda nak tau. Diorang akan buat satu kenduri jugak sekitar 8-11.00 malam pada malam sebelum hari kenduri (ditempat lain biasanya buat sehari je). Antara sebab diorang buat macam ni ialah bagi nak memastikan orang yang tak dapat datang masa hari kenduri tu dapat datang malam sebelum hari kenduri tu. he3...

So memang malam tu selayaknya la untuk aku. Maka pergilah aku ke majlis yang tidak kurang gilang gemilangnya walaupun pada waktu malam.

Jodoh pertemuan di tangan tuhan. Kenalan dari sekolah menengah akhirnya sampai ke jinjang pelamin. Nikah jualah yang menghalalkan segalanya. Nikah yang menyebabkan si suami kini bertanggungjawab untuk memberi kasih sayang kepada si isteri. Nikah yang menyebabkan si isteri kini halal untuk suaminya. Nikah jualah yang menyempurnakan binaan rumahtangga yang telah dibina dari sebelum bergelar suami isteri. Kini tinggal rumahtangga itu untuk dihiasi dan dicantikkan dengan perhiasan akidah dan keluarga islamiah sebagai jaminan utama ke arah keutuhan sesebuah rumahtangga.

Semoga dikau beroleh kebahgiaan di dunia dan akhirat. kataku di dalam hati sebelum berangkat pulang apabila melihat kedua mempelai "Akhirnya, kahwin jugak korang berdua"..

قال صلى الله عليه وسلم للشباب: تنكح المرأة لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها. فاظفر بذات الدين تربت يداك) رواه مسلم
Maksud: Kamu Nikahi perempuan itu dengan empat perkara. kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, kerana agamanya, pilihlah kerana agamanya nescaya kau beruntung.
Aku bila lagi?? bila tiba saat dan ketikanya, he3...

1 comment:

izzudin hafiz said...

jgn lupa jemput aku sudahlah