Tuesday, August 31, 2010

aku ingin bukan sekadar...


aku ingin bukan sekadar...

MELIHAT..
Aku ingin bukan sekadar melihat kematian setiap hari, tapi aku ingin merasakan bahawa aku jua akan mati dan kembali menemuiMu Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar melihat keindahan alam ciptaanMu Ya Allah, tapi aku ingin rasa cinta ini lahir melihat kebesaranMu Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar melihat kemaksiatan yang berlaku, tapi aku ingin membencinya sebenci-benci hatiku dan berusaha merubahnya..
Aku ingin bukan sekadar melihat sahabat-sahabatku yang mulia akhlak dan tinggi peribadinya, tapi aku ingin juga menjadi seperti mereka berlumba-lumba membuat kebaikan..
Aku ingin bukan sekadar melihat bencana dan malapetaka yang menimpa umat hari ini, tapi aku ingin terus tunduk dan takut untuk mengingkari segala perintahMu Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar melihat rakan-rakanku bijak dan berjaya, tapi aku ingin juga mencontohi mereka setiap hari yang aku lalui..


MENDENGAR
Aku ingin bukan sekadar mendengar peringatan dan nasihat yang diberikan, tapi aku ingin beramal dan hidup dengannya Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar mendengar khabar sahabatku, tapi aku ingin juga menabur budi dan bakti kepada mereka Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar mendengar jemputan-jemputan untuk aku berbuat kebaikan, tapi aku ingin juga merebut segala peluang kebaikan yang mampu aku lakukan..
Aku ingin bukan sekadar mendengar kisah-kisah Rasulullah dan Sahabat baginda, tapi aku juga ingin melahirkan dalam hati ini semangat yang mereka tunjukkan Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar mendengar keluhan dan rintihan sahabat-sahabatku, tapi aku ingin menghulurkan tangan dan segala tulang-belulang aku untuk membantu mereka..
Aku ingin bukan sekadar mendengar keindahan dan ketinggian mereka yang IKHLAS, tapi aku ingin turut merasakan keikhlasan itu mengalir dalam diri aku ini Ya Allah..


BERKATA
Aku ingin bukan sekadar berkata kepada mereka, tapi aku ingin juga menjiwai setiap patah perkataan daripada apa yang aku perkatakan..
Aku ingin bukan sekadar berkata, tapi aku ingin setiap perbuatan dan tingkahlakuku seperti yang aku perkatakan..
Aku ingin bukan sekadar berkata tentang kesalahan, tapi aku ingin juga tangan ini turut membantu memperbaiki setiap langkahnya.


MENERIMA
Aku ingin bukan sekadar menerima segala kebaikan orang kepadaku, tapi aku ingin juga memberi seperti mana aku menerimanya Ya Allah..
Aku ingin bukan sekadar menerima diri sahabatku, tapi aku ingin juga membuang segala prasangka aku kepada mereka..
Aku ingin bukan sekadar menerima hakikat bahawa perubahan itu memerlukan pengorbanan, tapi aku ingin mengorbankan segala yang perlu bagi menjayakan perubahanku..


MERASA
Aku ingin bukan sekadar merasa nikmat kemewahan yang Allah pinjamkan kepada aku, tapi aku ingin juga berkongsi segala-galanya dengan sahabat dan mereka yang memerlukan..
Aku ingin bukan sekadar merasakan kehadiranMu Ya Allah di saat aku susah dan di uji, tapi aku ingin juga merasakan kasih sayangMu Ya Allah di setiap detik nafas ku.
Aku ingin bukan sekadar merasakan betapa pedihnya azabMu Ya Allah, tapi aku ingin juga terus memelihara diriku daripadanya..
Aku ingin bukan sekadar merasakan kasih sayangMu kepadaku, tapi aku ingin juga masyarakat disekitarku turut merasakan betapa Engkau Ya Allah Maha Pemurah lagi Mengasihani mereka..
Aku ingin bukan sekadar merasakan diri aku berdosa dan lemah, tapi aku ingin juga berhenti daripada terus berdosa dan terus berada dalam kelemahan..
Aku ingin bukan sekadar merasa semangatnya perjuangan ini, tapi aku ingin terus kekal di dalamnya dan terus thabat kepada tarbiyah untuk diriku ini..

Aku ingin bukan sekadar ingin, aku ingin berazam dan bersungguh-sungguh dalam setiap keinginan aku ini Ya Allah...

No comments: