Saturday, August 28, 2010

Aku bukan hamba Ramadhan..

Arnab peliharaan Prof Roslan

Bila Ramadhan menjelma, usrah berhenti seketika bagi membolehkan setiap ahlinya mentarbiahkan diri sendiri dan mengejar seberapa banyak yg mampu ganjaran yang disediakan Ramadhan.. kerana inilah bulan yang suasananya penuh dengan kebaikan dan pastinya mudah untuk kta menjaga diri kita.... sepatutnya lah.. hehe.

Hafiz mencuba nasib untuk tidak menakutkan arnab, hehe..

Namun apa yang pasti, aku tidak mahu jadi hamba Ramadhan, aku ingin menjadi hamba yang sebenar-benar hamba kepada penciptaku Allah azza wajalla. Ya Allah berikan kekuatan untuk beramal seperti mana kekuatan yang engkau berikan kepadaku semasa Ramadhan ini ya Allah. Inilah kata-kata Yusuf Al-Qardawi "Jadilah kamu hamba yang rabbani (hamba yang sebenar sebenarnya), bukan hamba hanya kepada Ramadhan"

Kasih sayang seorang Naqib kepada anak usrahnya, namun kerap kali aku tidak menghargainya..

Pertemuan yang ringkas itu ternyata menyentak juga hatiku apabila Prof Roslan mengajak semua ikhwah untuk memuhasabah kembali ramadhan ini sementara menunggu juadah berbuka puasa yang disediakan prof.. Dalam menghadapi 10 malam terakhir/kemuncak ini, apakah kita sudah bersedia.. Allah, aku merasakan betapa masih beratnya aku untuk menghadapi 10 malam terakhir ini..

Biarpun bergelar Prof, tapi dirinya cukup rendah diri walaupun dengan kami. Inilah hati insan yang sentiasa tunduk dan patuh kepada Allah, hidupnya hanya demi memartabatkan Islam di dunia ini.

Prof menceritakan bagaimana pelan dan perancangan bagi orang yang benar-benar ingin mendapatkan 10 malam terakhir sehingga sanggup menyusun jadual balik ke rumah bagi yang tinggal jauh. mereka ini memastikan menempah tiket balik pada waktu siang bagi membolehkan waktu malamnya digunakan. Bagi yang tiada pilihan, mereka pula menempah tiketnya pada hari-hari genap bagi membolehkan mereka bangun di hari-hari ganjil. Allah, sehingga begitu sekali perancangan mereka.. Apa perancangan aku? huhu.

Sempat bergambar sebelum pulang

Inilah kekuatan ukhuwah yang dibina atas landasan akidah. Setiap pertemuan itu pastinya akan mendekatkan diri kita lagi kepada Allah.. Pertemuan yang hanya berakhir dengan sia-sia itu bukanlah yang dinamakan ukhuwah Islamiah menurut Imam Hassan Al-Banna. Maka bagi kita, pastikan kita tanya, apakah setiap pertemuan yg berlangsung selama ini antara kita dan kawan kita itu adalah ukhuwah islamiyah. Jika tidak, di mana salahnya? aku melihat salahnya terletak pada diri kita sendiri yang mengeras dan membatukan diri daripada peringatan yang diberikan..

No comments: