Tuesday, April 21, 2009

Antara Perasaan dan Professional Judgement..

Dalam menjalani hidup ini, ada masa kadang-kadang kita senang untuk irritate dengan perilaku seseorang.. Kadang boleh jadi mmg salah kita yang suka assume orang or kadang-kadang boleh jadi mmg perilaku tu mmg meng"irritate"kan.. pastinya ini mudah berlaku dalam mana-mana organisasi..

Persoalan yang ingin ditimbulkan ialah, how do you react with this kind of situation and how you will make the decission?. Teringat kata-kata sesetengah orang tua, "emh, klu ak da x suka tu, ko buat la macam mane pn, ak tetap x suka".. Mmg klu diikut hati, rase nak je berfikiran mcam ni jgak. tapi bila dengar pengajian dan mengahayati hikmah disebalik kejadian yang berlaku, terase rendah dan hina pula diri ini untuk berfikiran begini. siapa kita untuk judge oorang berdasarkan persaan dan emosi kita tanpa hujah yang kukuh dan tidak berlandaskan kebencian. Namun, itulah manusia, lemah dan kerdil, tetapi kita harus bangkit mengatasi kelemahan kita..


Satu perkara yang dipelajari apabila menjadi pemimpin yang keluar daripada safe zone ialah keadilan harus diberikan kepada semua. Segala keputusan yang dibuat tidak boleh diletakkan pada asas Kebencian, kegeraman malahan emosi terhadap individu/pertubuhan/organisasi.. Mesti sedih Rasulullah jika dia lihat umat yang dicintainya dan diletakkan kepercayaan dalam menjaga agama Islam yang suci bertindak sedemikian rupa..

Professional Judgement tidak boleh dipengaruhi oleh self judgment kita. jangan ada unsur buyers dalam meletakkan setiap hak pada tempatnya..


Terima kasih Ya Allah kerana membenarkan aku hambamu yang lemah ini menghayati kejadian dan ujian yang Engkau timpakan padaku.. Akan aku terus berpegang teguh pada jalan MU ini..

1 comment:

. said...

salam..i've change my blog link again,due to unforeseen circumstances..sory..hehe..nt update la yek..^_^