Tuesday, March 31, 2009

Pengajaran Hening Pagi 1


Alhamdulillah Allah masih hidupkan diriku yang penuh dengan ke alpaan lagi pada hari ini..
di sebalik menyelak Kitab Suci Al-Quran dalam mengistiqomahkan amal yang tenggelam timbul, Surah An-Nisa menjadi sambungan kepada tinggalan sesi yg lepas..

Surah An-Nisa ayat 27-37 menjadi renungan pagi ini. banyak benar Hikmah yang dijumpai dan ingin di kongsi brsama. diri ni bukan ahli mufassirin yang bakal menafsirkan ayat satu demi satu, tetapi brkongsi sekadar pengajaran daripada "direct translation" sedang "deep translation" pasti mengundang lebih banyak pengajaran..

antara pengajaran yang dijumpai

ayat 27, Allah sentiasa menerima taubat hambanya tetapi dalam ayat ni Allah ada memberi peringatan kepada hambanya yang bertaubat sebgai persediaan dan memperkukuhkan landasannya bahawa terdapat golongan orang-orang yang menjadikan "keinginan" sebagai ikutan mereka pastinya inginkan kita berpaling sejauh-jauh dari kebenaran..

cthnya yang djumpai dlm khidupan ini, kadang dalam nak mnjayakan/ memeriahkn lagi sesuatu majlis, elemen kerohanian akan dilihat sbg perencat kepada kemeriahan yang dinginkan.. tp bila kita mengarahkan orang lain yang mmbuat kerja utk kita, mudah2n kita diberikan kekreatifan dalam pemikiran itu semoga elemen kerohanian tidak lg dilihat sebegitu..

#akan disambung lagi kerana perlu bersedia utk gerak kerja lain... maaf

1 comment:

. said...

betul..
aspek agama dianggap kolot..
perlu ada yang memperbetulkannya kembali..
dan mereka adalah kita..^_^