Wednesday, April 21, 2010

"Islam" atau "islam".. yang mana satu anda??

setelah sekian lama aku menghilang, kini aku kembali dengan persoalan..


"Islam" atau "islam".. yang mana satu anda??

sekali direnung macam tiada beza antara dua ini

Sila lihat chronology post di FB di bawah:

Afiq Mohd: Islam atau islam.. yang mana satu anda..

Masyitah Md Radzi:
boleh terangkn dgn lebih lanjut?
9 hours ago ·

Husnul Azam:
i vote for Islam..
9 hours ago ·

Siti Ruqaiyah Othman:
ISLAM
9 hours ago ·

Afiq Mohd:
xde betul xde salah, just best utk direnungkan.

Cuba bezakan antara dua phrase ni eak..

saya Makan & saya makan......

apa yang kita boleh dapat daripada dua phrase di atas..
9 hours ago ·

Masyitah Md Radzi:
Afiq, klu ikut tatabahasa BM, Makan tu salah sbb ia bkn kata nama khas...Nama khas adalah nama orang, tempat, atau benda istimewa yang khusus...
so, vote for Islam sbb ia begitu khas & istimewa di hatiku..:)
9 hours ago ·

Afiq Mohd:
klu nama orang tu Makan macam mane.. memang xtau nape mak bapak dia bagi nama dia Makan, he3..

"Makan" merupakan kata nama khas, bermaksud ia adalah sebuah kata nama.
tetapi
"makan" pula merupakan sebuah kata kerja, bermaksud perbuatan..... See More

he3, jadi rasanya "Islam" dan "islam"... cube kita pikirkan lg skit..

apa dia agama Islam, ia merupakan ad-din (CARA HIDUP) yang Allah ajarkan kepada manusia sebagai jaminan kesejahteraan dan keselamatan pada manusia..

CARA HIDUP merupakan sebuah kata kerja.. just menarik je..
8 hours ago ·

Masyitah Md Radzi:
ooo..menarik2!! xterpikir plak smpai ke situ...:))
8 hours ago ·

Afiq Mohd:
bukan ape, kadang2 bila memikirkan kenapa Islam hanya tinggal nama sahaja pada seseorang individu (termasuk diri sendiri).

mungkin sbb kita terlalu menganggap ISLAM inisebgai satu kata nama, menyebabkan kita kadang-kadang terlupa part dimana ia merupakan sebuah kata kerja sebenarnya lebih dari ia merupakan sebuah kata nama dari segi sifatnya..

he3, saje buang masa pikir2. teringat ade orang pernah tanya kat aku bende ni...
8 hours ago ·

Siti Ruqaiyah Othman:
aiwah! mumtaaz ya akhi! hehe..
8 hours ago ·

Afiq Mohd
ruqaiyah x aci, sbb pilih ISLAM... macam mane nak bezakan, hu3
8 hours ago ·

Siti Ruqaiyah Othman
pilih la mana2 huruf yang berkenan.. M boleh. A boleh.. hehe. Pandangan tentang kata kerja tu best. Buat otak yang tengah tersumbat jadi lancar kejap ^_^
7 hours ago ·

Afiq Mohd
mana aci.. lancarkanlah otakmu!!! hidup Hisamuddin!!! =)
7 hours ago ·

~tamat~

#Kalau nak ketahui lebih lanjut tentang islam itu pada nama atau punya lebih 1001 lagi rahsia di sebalik ia bukan sekadar nama, boleh baca buku "Manhaj Hidup Muslim" karangan Imam Syed Qhuttub. Menarik..

#kredit to akhi amirul yang melontarkan persoalan ini dalam usrah bersama UCSI..

3 comments:

mYshah said...

thanx for the shara afiq, ana x slalu sgt bukak fb. thanx

Munirah Zainuddin said...

post yang sgt menarik. :)

Latifah said...

kupasan yang menarik.
nanti nak cari gak buku tu.
sekarang ni tengah hadam buku 'petunjuk sepanjang zaman'.
memang perlukan masa.