Monday, June 30, 2008

Andai Aku Tahu..

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mengasihi

Firman Allah
"Sesungguhnya setiap yang bernyawa pasti merasai mati"
Ali Imran ; 183..

Andai Ku Tahu
Album : Surga-Mu
Munsyid : Ungu
http://liriknasyid.com

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan
Tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon Tuhan
Jangan kau ambil nyawaku

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Andai ku tahu
Malaikat-Mu kan menjemputku
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa dosaku
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu
Aku manusia yang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di surga

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa dosaku
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu
.....................................................................................................................................................................


Hampir setiap minggu aku mendengar kisah kematian. Alangkah indahnya jika aku tahu apa yang akan berlaku pada diriku. Tapi yang pasti aku tidak akan tahu. Ya Allah, betapa kau Maha Menguji hamba-hambamu. Sesungguhnya beruntunglah mereka pada waktu hidupnya berjaya disediakan bagi menghadapi saat mautnya.


Pastinya aku akan lebih leka jika aku tahu ajal aku masih jauh lagi. pastinya aku lebih suka untuk berseronok-seronok dengan nikmat dunia ini dan hanya akan sedar bila sudah tiba dekat dengan ajalku. Sama sahaja aku seperti ingin mengahdapi exam, pastinya ketika "STUDY WEEK" itu adalah waktu kemuncak aku, padahal aku punya lebih banyak waktu sebelum itu. Alangkah indahnya jika KAU juga memberi "DEATH WEEK" padaku. dapatlah ak menyediakan diriku pada waktu itu. Betapa hipokritnya diriku..

Itulah kita manusia kan.. Mengapa ketika hidup kita lapang, begitu sukar untuk kita mengingati padaNYA.. bila hadir waktu yang getir dalam hidup kita seolah2 kita menjadi hipokrit dihadapanNYA. Tidak malukah kita untuk berhadapan denganNYA

Aku malu, aku hampa dengan diri aku. Begitu aku seringkali mendengar malah melihat kematian itu sendiri, tapi bilakah aku akan benar-benar mengambil pengajaran daripadanya.

Ya Allah.. Jangan KAU berhenti memberi aku peluang. sesungguhnya diri ini ingin benar menjadi hamba yang sentiasa belajar daripada segala kesalahanku.. Maafkan dan Ampunkan dosa-dosaku..

Marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah kepada semua pesakit-pesakit yang telah menghembuskan nafas mereka untuk bertemu dengan penciptaNYA. Semoga roh mereka dicucuri rahamat dan segala jasa bakti mereka dalam membenarkan kita belajar sesuatu daripada mereka mendapat ganjaran syurga daripada Alllah swt.. Al-Fatihah...

1 comment:

. said...

mati itu pasti..